Red Fields

Liverpool Fc past, present, future

De kik azok a Bandwagonerek? avagy a Divatszurkolók aranykora!

2016. április 10. 14:00 - Franko Mondó

A Bandwagon szót eredetileg a felvonulásokon elöl haladó, úgynevezett "felvezető" zenekari kocsira használták.
Az angolszász szlengben már régóta két féle másodlagos jelentéssel is bír:
1. "Get on the bandwagon" = Sikeres ügyet támogat. (De csak amig sikeres.)
2. Jump on the bandwagon = Jól helyezkedik. (Mindig a győztes oldalára áll.)

A huszadik század utolsó évtizedében alakult ki belőle a "Bandwagoner" kifejezés Europában, amelyet olyan futball szurkolókra használtak,akik az adott korszak legsikeresebb csapatának kezdtek el szurkolni, majd amikor a siker korszaka végetért, átváltottak egy másik siker csapatra. Nálunk Magyarországon a "Bandwagoner" megfelelője a "Divatszurkoló" kifejezés lett.
Az, hogy mely csapatok szurkolóit nevezik leg gyakrabban "Divatszurkolónak" az országonként változó. Persze vannak olyanok akiket globálisan a teljes Európai régióban annak tartanak. Ezek leginkább az olaj és egyéb forrásokból hirtelen "kőgazdagá" váló üzletemberek àlltal, addig csak a "futottak még" kategóriába tartozó futball klubbokat fillérekért megvásároló, aztán anyagilag alaposan felpumpáló és ezálltal gyors sikereket elérő futball klubok szurkolóit. Ilyen un."globálisan divat" kluboknak számitanak például a Chelsea, a Manchester City vagy a Paris St.Germain.
De mint emlitettem a korszakosan éppen toppon lévő egyébként patináns múltal rendelkező csapatokhoz csapodó fiatal generációhoz tartozókat is gyakran illetik ezzel a kifejezéssel. Az ezred forduló óta elmult 15 évben a "Galaktikus" Real Madrid, a "Fergusson" korszakban trófeákat halmozó Manchester United, a nyolc év alatt 4 BL-t nyerő Barcelona vagy az elmult években sokadik "aranykorát" élő Bayern München tàbora duzzadt fel rengeteg tizenéves és huszas évei elején járó, az X-generációhoz tartozó fiatalokkal, akik a rajongásuk "tárgyát" ezen "trendinek" számító csapatok közűl választották ki.

Szóval az Europai labdarúgásban egyszerűen levezethető és meghatározható, hogy kábé kiket nevezünk "Bandwagonereknek" de ha mindezt az Amerikai NFL csapatok másföldrészen élő szurkolóira akarjuk levetíteni akkor már sokkal bonyolultabb a helyzet. Ahhoz ismerni kell azt is, hogyan vált hirtelen ennyire népszerűvé ez a sportág Europában
Europa az Amerikai focit szerető, de nem az amerikai földrészen élő rajongók "legfiatalabb" tagja.
Ázsia és Ausztrália már a nyolcvanas évek második felétől az NFL második legnagyobb piacànak szàmit. Nàlunk viszont tulajdonképpen csak az elmúlt 15 év alatt érte el az Europában élő NFL rajongok száma azt a határt ami felett az Amerikai foci kilépett az addig csak "réteg sportág" kategóriaba tartozók közűl. Ez a hirtelen bekövetkezett népszerüsegi hullám két dologra vezezhető vissza leginkább. Az első az ezredforduló óta az egységes Europai Unióban robbanás szerűen megsokszorozódott sport csatornák létrejöttének köszönhető, melyek közűl a gazdagabb Nyugat Európai álamokban lévők, szivesen vették fel az amúgy kisebb nézettségű éjszakai program sávjukba az Észak-Amerikai időzónàban délután kezdődő "élőben" közvetithető NFL mérkőzéseket, melyekhez ráadásul (az Ö szintjükön) megfizethető árú program csomagok keretében juthattak hozzá. A másik ok az első egyenes következménye: Az NFL vezetősége amelynek már régóta hiába fájt a foga és hiába ölte milliárdjait reklámra, ebben a régióban nem sikerült úgy az áttörés mint más kontinenseken. Tehát régóta szemeztek a bevételi szempontból kiaknázatlan, de hihetetlenűl "fizetőképes" Európai terjeszkedésre, felismerve a hirtelen jött és szinte a semmiből az ölükbe hulló népszerűség növekedést, újjabb lökést adtak az addig sem kevés pénzből működtett reklám kampányuknak . Többek között olyan szintű engedményeket adtak az NFL meccsek árából, amelyeket már a szegényebb Kelet Európai államok sport csatornái is megtudtak vásárolni (köztük a Magyar Sport1 tv is) ezzel újjabb százmilliós régiót nyitva meg az NFL számára. És itt vissza is értünk az eredeti "Bandwagoneres" témához...
Tapasztalatom szerint ugyanis, 90%-ban az szokott a kedvenc csapattá válni, amelyik Super Bowl döntőt játszik az első évadban, amikor az illető rákattant az NFL nézésére... Ami speciel abszolut érthető, mert nagyon sokaknak eleve egy Super Bowl döntő az első NFL-es élménye. Ezt a tézist támasztja alá az is, hogy évekig nem is volt olyan ismerősöm, aki a Seattle Seahawksért rajongott volna, aztán 2014-től amikor felmosták a pályát a Denver Broncossal a Super Bowl döntőben, hirtelen megugrott a számuk, de igy volt ez az előző években is, attól függően, hogy melyik évben kapcsolódtak be az NFL nézésébe,  az adott év két döntős csapata közül választottak kedvencet, álltalában a nyertest. Hogy őket lehet-e divat szurkolónak nevezni, az akkor dől el amikor a rákövetkező sikertelenebb években is kitartanak-e a csapat mellett. Aki igen az rajongóvá válik, aki viszont hirtelen ráeszmél, hogy választott csapata, alig ha fog a közel jövőben a rájátszásba jutni és inkább egy sikeresebb periódusban lévőre vált, arra egyértelműen igaz a "Bandwagoner" kifejezés...

De mi van ha az adott csapat amelyiknek az adott évben szurkolni kezdtél, minden évben úgyan olyan sikeres marad? Hogy van-e ilyen? Leírok ide pár adatot:  A kétezres évek közepétől közvetítenek teljes idényeket az NFL-ből,  2000-től 2015-ig bezárólag a New England Patriots minden évben bejutott az NFL rájátszásába, hatszor játszott Super Bowl döntőt és abból négyszer meg is nyerte. Na most a kérdésem az lenne szerintetek melyik az az egyetlen NFL klub a 32 közűl, amelyik a Magyarországi NFL rajongók cirka 70%-nak lett egycsapásra a kedvence a kétezres és kétezer tizes években?  
Jó ez csak költői kérdés volt... igen ez véletlenűl, a mindig nyerő, "very" trendi New England Patriots... 
Érdekes módon az NFL szurkolók háromnegyede, a "mindentütő" siker csapatnak kezdett el szurkolni, pedig további 31 választásuk lett volna, mert lehet más aspektus szerint is csapatot választani, nem rögtön a sikeres mögé felsorakozni, mert az a legkönnyebb. Vagy ha igen akkor azt is vállalnom kell, hogy támadásoknak leszek kitéve, mert felültem az ezerrel száguldó Bandwagonra. Nekem legalábbis ez a véleményem... De ettől még szerintem sem minden Patriots szurkoló automatikusan divat szurkoló is, viszont az, hogy kik nem azok, az majd csak akkor derül ki, amikor a mostani sikerkorszak elmúlik és egymás után sorozatosan jönnek, a rájátszás nélküli sikertelen évek... 
Hogy kik azok a Bandwagonerek?
Ezt inkább ne kérdezd meg egy Patriots szurkolotól sem... mert rögtön magára veszi és valszeg megsértődik. :)


crying.jpg

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://offside01.blog.hu/api/trackback/id/tr108584172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása